Aktiviteter

Livsminnedag, markering av Colin Archers død 8. februar 1921

8.februar 2021 var det 100 år siden Colin Archer døde. I den anledning arrangerte Stiftelsen Tollerodden kransenedleggelse ved hans statue på Tollerodden for inviterte gjester. Stiftelsen Losskøyta Frithjof II og Frithjofs Venne var representert, og Fredrik Lange-Nielsen la på vegne av disse, ned blomster for å hylle båtkonstruktøren, båtbyggeren, samfunnsbyggeren, og også poeten Colin Archer.

Det var fint vær og kaldt under seansen på Tollerodden

Fredrik Lange-Nielsen legger ned en bukett på vegne av Frithjof

Ronald forsyner seg med, er det rundstykker til suppa?

Fra venstre: Hilde Borgir, leder Tollerodden, Maya Foss Five, hovedutvalg Kultur og folkehelse VTFK, Erik Bringedal, ordfører Larvik, Jon Kristiansen, Leder Norsk Losforbund

Noen Frithjof-venner som holder sikker avstand

Satt inn 25.2.2021

Generalforsamling

Det avholdes generalforsamling i Frithjofs Venner, onsdag 3. mars 2021 kl. 1900, i Norconsults lokaler "Mekken" i Hammerdalen på Langestrand.

AVLYST

På grunn av smittevernhensyn har vi valgt å ikke avholde generalforsamling på vanlig måte. Styret behandler årsmelding og regnskap og "valg" blir foretatt ved utpeking. Det kommer dokumenter her snart.

Årsmelding 2020 Frithjofs Venner

Regnskap 2020 Frithjofs Venner

Budsjett 2021 Frithjofs Venner

Satt inn 19.1.2021, oppdatert 1.3.2021

Vinterfest / sosial sammenkomst

AVLYST !!!

Vi har valgt å ikke gjennomføre planlagt vinterfest/sosial sammenkomstpå grunnlag av smittesituasjonen i kommunen.

Oppdatert 26.1.2021

Klar for vinter

Frithjof er rigget ned og dekket over for vinteren. Det blir noe aktivitet etterhvert, så følg med.

Satt inn 16.11.2020

Når teknikken svikter

Vi har fått et problem med kjølesystemet til motoren, og må bruke nødvendig tid til å få løst dette. Dette går ut over sesongens siste turer til Svenner, og dessverre går det også ut over Kulturskrinet og vårens femteklassinger som nå er sjetteklassinger. Larvik kommune har til nå klart å finne alternativ transport. Vi håper vi kan være klare til siste uka med Kulturskrinet, men nå må vi som nevnt prøve å få orden på motoren.

Satt inn 26.8.2020

Sommeraktiviteter

Vi prøver å holde Frithjof litt aktivitet i sommer, selv om alle planlagte aktiviteter er lagt på is. Noen har vært utpå fjorden og seilt noen onsdager, og noen tirsdager har det vært gjort litt arbeid på båten.

St. Hans aften var det båtkortesje i fjorden. Svært mange båter stilte opp i år. Skipper Hans Petter på Frithjof II, med fire passasjerer ombord, ledet an, tett etterfulgt av Anders i Leik. Og så kom alle de andre, t.o.m en liten kano fulgte mesteparten av ruten.

Satt inn 15.7.2020

Kulturminnedagen 2019

Losskøyta "Frithjof II", bygget i Porsgrunn i 1896, ligger på plassen sin ved Skottebrygga i Larvik, og holder åpen båt denne dagen.
Vi vil fortelle om Frithjofs karriere som aktiv losskøyte i Ula, i Stavern og på Hvasser i over 50 år, om dagens bruk av skøyta, og noe om den siste restaureringen i 2016-2018. Velkommen ombord!

Sted: Skottebrygga, indre havn i Larvik

Tid: Søndag 15.9.2019, kl 12.00 - 16.00

Satt inn 3.9.2019

Vårpuss

Det har vært aktivitet ombord under presenningen store deler av vinteren. Noe praktiske gjøremål som montering av bysse og forpigg hadde allerede kommet på plass før landsetting. Tirsdag 16. april ble skøyta løftet ut igjen etter ca. tre uker på land. I den tiden ble det skrapt, pusset, oljet, lakket, malt og stoffet. Og resultatet ble veldig bra. Så har jobben fortsatt i Skotta med alt innenfor rekka, slik at Frithjof virkelig stråler. Nå har vi oljet dekk og malt hytta. Vi har smørt opp ankerspillet og montert lysprismer i dekket. Vi har rigget og vi har fornyet elektrisk anlegg og montert elektronikk og navigasjonsutstyr. Her er noen bilder fra vårpussen.

Vi har løftet Frithjof på land ved Kanalkaia.

Byssa er ferdig malt.

Ivar maler rekka.

Thor Ivar monterer nytt rekkebord.

Lill-Torunn stoffer.

Og det gjør Vigdis også.

Nymalt og fin.

Klar til sjøsetting.

Og der var hun ute.

Foto: Erling og Fredrik

Satt inn 3.6.2019

Siste nytt før høsten

Det har blitt lenge mellom oppdateringer her inne i sommer. "Shame on me" for det!

Fredag 8. juni kom Frithjof tilbake til Skotta. Det ble en hektisk første uke hjemme for å få på litt maling på hyttesider og skrog, før vi skulle ha offisiell mottakelse lørdag 16. juni. Det var sendt ut invitasjoner "i øst og vest", og det var et godt knippe personer som fikk en presentasjon av det arbeidet som er utført på Frithjof.

Forsamlingen som hadde møtt frem

Einar forteller om prosjektet

Representanter for Maritime Center Fredrikstad, daglig leder Erlend Arntzen Dale og båtbygger Caspar Hillestad

Erling forteller om prosjektet i form av bilder og litt tidslinje for restaureringen

Ordfører Rune Høiseth hilser fra Larvik kommune

Einar Engen hilser fra Kulturminnefondet

Så var det tid for befaring på brygga

Styreleder i stiftelsen, Einar Andersen, i prat med båtbygger Caspar Hillestad

Noen av de som har vært sentrale, båtbyggere, styremedlemmer, dugnadsfolk, økonomisk bidragsyter og ordfører.

Hovedpersonen stråler...

...og har pyntet seg med "stor flagging".

Foto: Vigdis M. Amlie

Tiden videre utover sommeren og starten på høsten har vi brukt til å få på flere maling- og oljestrøk. Dekket fikk noen runder med rå linolje blandet med terpentin, og litt antiparasitt. Deretter ett strøk trekkfastolje. Skrog har fått ett strøk til med linoljemaling. Hyttesider og forluke har fått hvite sider og grå topp som før, alt i linoljemaling nå. Den nye hytta har fått linoljemaling også innvendig. Fenderlister, rekker, rorkult og styrebrønnkarmer har fått en blanding av Ravilakk og Benarolje. Innvendig har vi fått på plass mye av "kontoret", dassen, garnering og køyer, og snart er byssa ferdig. Annet teknisk utstyr og elektrisk har vi ikke begynt på enda, men nå er det ingen flere turer så vi har høsten og vinteren til resten av "kosearbeidet".

Satt inn 18.9.2018

Litt nyheter om båt og program

Avlyst medlemstur / sommerfest.
Vi utsetter Frithjof-tur / sommerfesten som var planlagt å være lørdag 9. juni!
Sannsynligvis blir det den helgen "Larvik" skal leveres og "Frithjof" hentes, så det er mulig vi ikke har båt. Det er dessuten svært få påmeldte, og folk er opptatt på annet hold.
Vi kommer tilbake med forslag til ny dato når Frithjof er på plass og ferdig rigget.
Hilsen Vigdis (festkomiteen) og Anne (seilingsansvarlig).

Museumsdagen søndag 27. mai
Vi hadde annonsert med turer på fjorden med RS Larvik, men båten stod godt plantet på bånn pga veldig lavt vann. Men det kom da noen og kikket på den gamle redningsskøyta.

Nå er hjemmesiden oppdatert med seilingsplan, se meny til venstre.

Frithjof er sjøsatt!
Torsdag 31. mai ble Frithjof trukket ut av teltet, løftet over på slippen og sjøsatt. Det er en gledens dag for oss. Nå venter noen dager trutning og montering av rekker og fenderlister før vi skal hente Frithjof hjem.

Satt inn 4.6.2018

Hvordan går det med skøyta vår?

Ja, jeg skjønner hvis noen lurer. Det legges jo oppdateringer på facebook, men nå har noen sparket meg på leggen og bedt om at noe legges her også.
NB! Det er ganske mange ekstra klikk å gjøre bildene klikkbare, så det gjorde jeg ikke denne gangen.

En grov status er at det har dukket opp dårlig ved etterhvert som det er plukket i båten. Derfor er også budsjettet overskredet / oppjustert flere ganger. Det ble ganske mange bord i huden som måtte byttes, og det var spantetopper som var dårligere enn antatt.
Vi trenger mere penger, så den som har en rik onkel kan gjerne markedsføre oss. Vi trenger en drøy million ekstra. Og nå har vi fått Vipps, så det er enkelt å slenge over en slant.

Uke 34, hytta er tatt av

Uke 10, det jobbes med dollbord

Satt inn 13.3.2018

Sommeraktiviteter for medlemmer i Frithjofs Venner

10. juni hadde vi en fantastisk kveldstur for Frithjofs Venner, hvor vi la til på Bukkholmen i Viksfjord. Vi hygget oss med ferske reker og allsang.

Satt inn 18.9.2017

Sommeraktiviteter for publikum fra Frithjofs Venner

28. mai var det Maritim familiedag i samarbeid med Larvik Museum. Vi seilte turer på fjorden med den innleide R/S Larvik.

14. juni tok vi deler av "Fargespill Larvik" med på en annerledes opplevelse. Skipper og mannskap stilte opp med R/S Larvik. Ungdommene storkoste seg med å bade, fiske og heise seil.

Vi retter en stor takk til Knut Sørensen som lot oss få leie den fine redningsskøyta med det fine navnet!

Satt inn 18.9.2017

På tide med litt nytt om båten vår

Det er ikke gjort så veldig mye siden sist. Vi brukte opp de 200.000 vi fikk fra Riksantikvaren i 2016, og deretter ble arbeidet satt litt på vent. Vent på at Riksantikvaren skulle bli ferdig med saksbehandling og tildeling av midler for 2017. Tidlig i mars fikk vi vite at vi ikke får tildelt noe fra Riksantikvaren for 2017. Noen dager etter vi fikk den dårlige nyheten, hadde vi befaring på båten av saksbehandler hos Riksantikvaren, Tor Kristian Torsvik. Han hadde med seg den gode nyhet at vi får et tilsagn på kr. 850.000 som vi kan få ut i januar 2018. Da må vi bare ordne et "byggelån" i banken, og det er nå i orden slik at vi kan starte opp igjen. Den 24. mars fikk vi en tildeling fra Kulturminnefondet på kr. 300.000, og 6. april fikk vi melding om at Stiftelsen UNI vil gi oss et tilskudd på kr. 200.000. Så nå begynner det å hjelpe veldig.

Det som er gjort nå er at det jobbes med spant og reimer i akterskipet og det er revet av øverste bordgang. Dette er bl.a. for å finne ut mer om konstruksjonen rundt rekkestøtter og dollbord, og kontrollere for evt. skjult råte her. Jeg skrev tidligere at båtbyggeren hadde avdekket spor som tydet på at rekka har stått lengre inne en gang. Dette er nå avkreftet, det han først trodde var rester av tidligere rekkestøtter har en annen funksjon i konstruksjonen. Den rekka vi har nå har samme plassering, og trolig ganske lik utforming som den opprinnelige.

Jeg nevnte tidligere også på uformingen av hytta. Dagens hytte ble satt på i 1942 eller 1943. Vi vet hvor mye kortere den opprinnelige hytta var. Vi har også spor som viser hvor mye lavere den var. Og vi har beskrivelser fra Carl Eilert Grøndahl fra 1985 som sier hvor mye smalere den var. Dette siste er det mest usikre, men vi har funnet et bilde som viser akterskottet i salongen i 1994. Det er ikke veldig tydelig, men det er noen merker som kan være etter den gamle langsgående bjelken. Akkurat slik dokumentasjon er kjærkommen, så hvis noen har bilde av akterskottet i salongen fra før 1995 er vi veldig interessert i det. Det skottet ble byttet i 1995 eller 1996, så gamle merker er borte nå.

En detalj av underdollbord og et gammelt dekkskne.

Dag Ottar Vold, Tor Kristian Torsvik, Knut Sørensen og Caspar Hillestad diskuterer.

Et dekkskne som med stor sannsynlighet er 120 år gammelt.

Det står dårlig til med mange av bjelkene.

Det diskuteres og grubles over tekniske løsninger i konstruksjonen.

Et nytt spant tar form, utført i et grodd emne av furu fra Kråkerøy.

Også forluka bærer preg av å ha levd et fuktig liv.

Satt inn 23.4.2017

Litt status februar 2017

Som noen allerede vet, er Frithjof satt på land hos Maritime Center Fredrikstad for en større utbedring. Det gjenstår noe skrogarbeider bl.a. i akterskipet, det er reimer og et spant, samt noen bordganger. Men den store jobben er dekket. Dekk og bjelker er slitne etter mange år med lekkasjer i dekket. Nå er hele dekket skrellet av og vi har fått avdekket hvor dårlig det egentlig står til med bjelkene under. Også hytta har råteskader og skal også byttes.

Nå pågår diskusjoner om hvordan Frithjof skal se ut i fremtiden. I Stiftelsens lover står bl.a. dette om formålet vårt: "bringe den tilbake til dens opprinnelige skikkelse". Det er avdekket rester av tidligere rekkestøtter som viser at rekka en gang har stått 10 cm lengre inn enn dagens rekke gjør. Vi vet også at hytta har vært både kortere og smalere tidligere. Nå har vi en sjelden mulighet til å bringe båten nærmere dens opprinnelige skikkelse, og her går nå diskusjonen i tett dialog med vernemyndighetene.

Noen av bildene bare VILLE ikke stå rett vei, men det ser ut som de snur seg riktig når du klikker på dem.

Girkassa er ute, vi kunne fire den forsiktig ned på bakken pga åpen bunn, lettere enn å heise den opp.

Hr. Perkins på vei opp luka. Einar og Dag Ottar tenker ut neste trekk.

Litt nytt grep og korte inn stroppa litt så vi får den høyere.

Helt oppe og vi kan puste lettet ut.

Fornøye etter ei slitsom økt.

Frithjof står under tak.

Nye bord i bunn. Vi ser også nye reimer i venstre bildekant.

Thor Ivar og Vigdis sørger for litt reingjøring.

Det skrapes ut gammel olje og møkk under der motoren pleier å være.

Luftig dekk. Stakkars båten.

Det var mye god potetjord i bjelkene.

Dette er skottet mellom byssa og forpiggen.

Mange år med lekkasje i dekket har ført til dette.

Utstyr og løsøre stables bort. Anders tar en tisekunders tenkepause mens Thor Ivar og Hans Petter klatrer i reolene.